SEO je skratka, ktorá znamená Search Engine Optimization, po slovensky optimalizácia pre vyhľadávače. SEO je proces, ktorého výsledkom je návštevnosť webovej stránky z neplatených , tzv. “organických” výsledkov vyhľadávania vo vyhľadávačoch, v slovenskom prostredí predovšetkým z Google.
História SEO
Väčšina ľudí by vznik SEO zaradila niekde okolo roku 2005, ale to nie je tak celkom pravda. SEO je o dosť staršie ako si myslíte. Viditeľnosť nejakej firmy , obchodnej ponuky alebo len nejakej informácie sa ľudia snažili maximalizovať od nepamäti. No nemali k tomu iné prostriedky ako fyzická poloha(trhoviská, obchody, prvé firmy). Preto sa stavali aj prvé mestá na významných križovatkách obchodných ciest, chodili na trhovisko, preto otvárali svoje obchody na rušných uliciach v centrách. Vyhľadávacími nástrojmi tejto doby boli ich nohy, oči a uši.Ako rástla populácia a hustota obyvateľstva , zvyšovala sa aj potreba po nejakom lepšom vyhľadávacom nástroji ako boli naše nohy alebo uši. Vtedy začali vznikať prvé tlačené katalógy, objavila sa tématická kategorizácia a abecedné radenie. Abecedné radenie sa prenieslo potom prenieslo do prvých webových katalógov. Toto bola taká prehistória SEO. Kde ale začína skutočná história SEO?
Pozrime sa na prvé tri míľniky novodobého SEO.
1. Vznikajú prvé internetové fulltextové vyhľadávače, napr. Alta Vista. Ľudia sa pokúšajú ovplyvniť tento vyhľadávač. Spočiatku na to stačili veľmi triviálne on-page faktory typu meta keywords alebo viacnásobné opakovanie v texte stánky.
2. Začal sa objavovať linkbuilding. Na začiatku to s vyhľadávačmi síce nijako nesúvisí, pretože pred Googlom žiadny vyhľadávač spätné odkazy pre radenie výsledkov nevyužíval. Ale napriek tomu kladie základy moderného SEO so správnou úvahou: čím viac je miest, kde ide na odkaz kliknúť , tým pravdepodobnejšie naň niekto niekde klikne a návštevnosť bude väčšia.
3. Nakoniec vzniká skratka SEO. Resp.termín Search Engine Optimization. Táto udalosť je datovaná do roku 1997 a pripisuje sa neznámamu spamerovi v sieti Usenet , ktorý tam vytváral spätné odkazy na svoje služby.
Prečo SEO?
SEO potrebujete vtedy, keď sa váš web nezobrazuje v Googli na slová alebo frázy, na ktoré by sa mal zobrazovať, alebo ak chcete, aby sa zobrazoval na poprednejších stranách a vyššie v zozname. Napríklad, povedzme, že Vás živí web predávajúci ľudové kroje. Ak ste na Googli prešli až na 20. stránku po zadaní dopytu „predaj ľudových krojov“ a stále nič, asi ste zúfalí. Máme pre Vás super správu. Existujú postupy, vďaka ktorým sa váš web môže prepracovať vyššie. Tieto postupy preberieme v ďalších našich článkoch o SEO.
SEM
SEO je spolu s PPC (Pay Per Click) reklamami súčasťou širšej disciplíny SEM(skratka zo Search Engine Marketing), čo je marketing vo vyhľadávačoch. Tento je veľmi dôležitou súčasťou internetového marketingu ako takého. Ak chcete robiť marketing pre svoj web, začnite so SEO. Stránka optimalizovaná pre vyhľadávače vám totiž poskytne solídny základ aj pre všetky ostatné marketingové aktivity ako PPC kampane, kampane a komunikáciu na Facebooku a podobne.
PÁR VIET NA ZÁVER
Nezabúdajte že, SEO je veľmi dôležité. Ak neviete ako začať, kľudne nám napíšte. Budeme sa snažiť, aby SEO Vášho webu bolo čo najefektívnejšie a malo potenciál, aby sa zobrazoval Váš web čo najvyššie vo vyhľadávaní.
Zdroj: autor, Online marketing - súčasné trendy, pixabay