Eshop je online predaj produktov ale aj služieb, ktorý vlastne nahrádza kamennú predajňu a jeho výhodou je dostupnosť relatívne všade a vždy. Vedeli ste,že na Slovensku máme viac ako 12 600 E-shopov? Ich obrat dosiahol 1,36 miliardy Eur za rok 2019. Každým rokom počet eshopov rapídne rastie (v roku 2018 ich bolo 11 326) a aj ich obraty. Poďme sa teda hlbšie na to pozrieť, ako si spraviť funkčný a úspešný Eshop.
Dnes sa naskytá otázka s čím podnikať, keď je všetkého už tak veľa... Netreba lámať palicou hneď na začiatku cesty, treba byť priebojný a presvedčený o svojom produkte alebo službe, že je jedinečná a poskytnúť to zákazníkovi práve tým jedinečným spôsobom. Na to tu je firemná identita alebo aj tvorba značky, aby sme sa dokázali odlíšiť na trhu a poskytnúť niečo jedinečné. Keď si prejdeme fázu plánovania eshopu, začína realizácia. Zvoliť si vhodný názov - nie je to také ťažké ako sa zdá, pretože k dispozícií je obrovský počet tak SEO ako aj marketingových nástrojov, vďaka ktorým dokážeme eshop predať. Takže názov zvolíme podľa toho či chceme budovať obchod na konkrétnom produkte alebo ide skôr o všeobecný záber, vtedy je vhodnejšie ísť cestou budovania značky a teda zvoliť si názov, z ktorého vybudujeme eshop - značku.
Základné princípy úspešného eshopu sú pomerne jednoduché - veľa kvalitných textov, obrázky, dobre spracované SEO, rýchly, výkonný a responzívny web, referencie, no a v neposlednom rade zdieľanie na sociálnych sieťach. Je jedno aký široký sortiment produktov ponúkate, aby sme zaujali zákazníka a presvedčili ho, je potrebné zadovážiť si kvalitné popisky produktov ako aj sprievodné texty na stránke typu "o nás" alebo mať aj vlastný blog, ktorý nám bude približovať zameranie eshopu a detailne popisovanie produktov. Každá pridaná hodnota sa cení zlatom, musí byť však zabezpečená vecná súvislosť s našim eshopom. Niekedy stačí vyjadrenie vlastného názoru, ktorý keď sa podá správne, dokáže zabezpečiť dopyt. V každom prípade treba za zamyslieť nad textami a zabezpečiť skutočne kvalitný a detailný popis produktov aby bolo z čoho čerpať pri zostavovaní meta dát a kľúčových slov.
Pretože chceme niečo predávať bez možnosti fyzického kontaktu zákazníka s danou vecou, je potrebné mať množstvo kvalitných obrázkov daného produktu. Je možné, že nám obrázky poskytne dodávateľ, avšak treba byť obozretný a pozrieť, či tieto obrázky používa aj konkurencia. Ak ich má na svojom webe každý druhý eshop, je vhodné zvážiť výrobu vlastných fotografií. Veď predsa máme radi obrázky a každý obrázok, ktorý mi povie čosi viac ako u konkurencii, ma presviedča o kúpe tohto produktu. Obrázky však nesmú byť príliš veľké, aby nám nespomaľovali načítanie webu, nikto nechce čakať 30 sekúnd na zobrazenie eshopu, hlavne na mobilných zariadeniach. Aj obrázkom je dôležité zabezpečiť kvalitný a jasný popis, vďaka čomu nám internetové vyhľadávače zabezpečia 100% indexáciu webu a tým nám zabezpečia zobrazovanie nášho eshopu na prvých priečkach.
Samozrejme netreba zabúdať na bezpečnosť, každý detail je dôležitý, či už používanie SFTP alebo SSL protokolu, ktoré majú byť absolútnou samozrejmosťou. Keďže zbierame osobné údaje zákazníkov pri objednávkach alebo čísla kariet, prípadne účtov pri platbách, nie len zákazník, ale aj Google alebo iné internetové vyhľadávače kladú dôraz na dodržiavanie základných bezpečnostných podmienok. No a aby sme nemali problém z následnými kontrolami štátnych inštitúcií, ktoré bývajú na eshopoch čím ďalej častejšie a dôkladnejšie, je potrebné mať vypracované obchodné podmienky, reklamačný poriadok a GDPR dokumentáciu. Pozor, nestačí kopírovať od iných a keď by už aj, tak je minimálne nutné si ich prispôsobiť na svoj eshop. Pri GDPR ide o komplexnú dokumentáciu, jeden článok na eshope nie je dostatočný, môže nám dočasne pomôcť záchrannú ruku, kým čosi zarobíme aby sme si mohli nechať vypracovať kvalitné GDPR, rozhodne to nepodceňujte, pretože následná kontrola nám môže finančne veľmi znepríjemniť situáciu.
Po zvládnutí všetkých bodov vypísaných vyššie nastáva čas na tému marketing. Už pri samotnej myšlienke mať vlastný eshop je vhodné začať pracovať s publikom a potencionálnymi zákazníkmi. Kreativite sa medze nekladú, naším cieľom je vytvoriť úspešný eshop, ktorý nám prinesie zisk a možnosť rozvíjať podnikanie ďalej. Aby sme to zabezpečili je nutné čo najskôr získať sledovateľov - publikum na sociálnych sieťach a pracovať s nimi, čo znamená vzbudiť v nich záujem a očakávanie, ktoré vyvrcholí spustením eshopu. Následne je však nutné pracovať s nimi ďalej aby záujem neupadol a súčasne zabezpečiť prílev nových zákazníkov.
Zhrnutie na záver - ako ste si mohli prečítať v tomto článku, tvorba eshopu nie je jednoduchá vec a určite to nie je záležitosť na pár hodín. Ide o komplex množstva činností spojených s tvorbou eshopu. Sú nástroje aj možnosti, vďaka ktorým si eshop môže vytvoriť skutočne každý sám, ale aby bol úspešný a priniesol nám aj ovocie a nie len hladovú dolinu s nekonečnými investíciami bez ďalšej vízie a napredovania, treba si skutočne dobre zvážiť akým spôsobom budete riešiť svoj eshop a s kým. Radšej viacero konzultácií, než bezhlavé konanie. Pri správnom postupe a premyslení dokážete vytvoriť úspešný eshop skutočne s hocičím. Tak držíme palce a keby niečo - sme tu pre Vás.